Jos tahdot saada artikkelillesi mahdollisimman paljon lukijoita, kannattaa ottaa haltuun ainakin hakukoneoptimoinnin alkeet. Hakukoneoptimoinnin alkeita voi opiskella itsenäisesti, mutta aiheesta järjestetään myös erilaisia kursseja ja koulutuksia. 

Mitä on hakukoneoptimointi? Hakukoneoptimointi tarkoittaa verkkosivujen kehittämistä sellaisiksi, että ne Google ja muut hakukoneet löytävät ne helposti. Googlea käytetään Suomessa yli kymmenen miljardia kertaa vuodessa, joten on tärkeää pitää Google mielessä verkkosivuston sisältöä luodessa ja päivittäessä. 

Kun Google lajittelee hakutuloksia osuvammuusjärjestykseen, se arvioi muun muassa verkkosivuston tarkoituksen ja merkityksellisyyden, verkkosivuston luotettavuuden sekä sisällön määrän ja laadun. Google muuttaa käytäntöjään jatkuvasti, joten kukaan ei tiedä tarkkaan, mitä kaikkea Google verkkosivuilta odottaa. Tässä kuitenkin esitellään muutama hyväksi havaittu vinkki – nappaa neuvot talteen!

Suunnittele aihepiirit ja avainsanat huolella

Sekä Google että lukijat arvostavat omaperäistä, mielenkiintoista ja uutta sisältöä tarjoavia artikkeleita. Mieti, mikä askarruttaa lukijoitasi. Kauneudenhoitoblogin lukijat saattavat painiskella iho-ongelmien kanssa, joten täsmävinkit akneen tai ruusufinniin voisivat kiinnostaa. Kosmetiikkapurkkien ja -purnukoiden oikeaoppinen lajitteleminenkaan ei ole aivan itsestäänselvää. Aika moni on googlettanut, voiko kynsilakkapullon laittaa sekajätteeseen – voisiko sinun blogisi antaa selkeät ohjeet lajittelupulmiin? 

Add new post

Mieti sopivat hakusanat ja hakulauseet valmiiksi, ja kirjoita ne ylös. Näin muistat käyttää niitä artikkelin otsikossa, kuvatekstissä ja vieläpä itse tekstissäkin. Kuvatekstien kirjoittaminen auttaa parantamaan hakukonenäkyvyyttä, ja samalla se palvelee sivuston saavutettavuutta. Noin 20 % väestöllä on erilaisia ongelmia motorisissa toiminnoissa tai näkökyvyssä, joten uuden saavutettavuusdirektiivin mukaan kaikkien julkisten verkkopalvelujen pitää olla saavuttavassa muodossa syksyyn 2020 mennessä. 

Käytä myös adjektiiveja ja pidempiä hakulauseita, mitkä tekevät hakusanoista vähemmän kilpailtuja. ”Ekologisin kasvojen kuorinta-aine” tai ”miten valita paras kasvojen kuorinta-aine” saattaa nostaa artikkelin ylemmäs hakutuloksissa kuin pelkkä ”kuorinta-aine”. Kysyvät hakulauseet, joihin annetaan selkeä vastaus, palvelevat myös äänihakuja. Äänihakuja käytetään koko ajan enemmän. 

Kirjoita pitkästi, mutta varmista sivun latausnopeus

Facebook-päivitykseen riittänee kaksi virkettä, mutta verkkosivuille tulevassa artikkelissa tulisi olla ainakin 1200 sanaa. Miksi kannattaa kirjoittaa pitkiä artikkeleita? Siksi, että pitkät artikkelit ovat pääsääntöisesti hakukoneystävällisempiä. Pitkät ja mielenkiintoiset artikkelit keräävät enemmän paluulinkkejä, ja lukijat innostuvat helpommin jakamaan niitä omassa sosiaalisessa mediassaan. 5000 sanaa on jo aika pitkä teksti, joten sanamäärä kannattanee pitää siellä parintuhannen tuntumassa. 

Vaikka teksti on pitkä, sivu latautuu nopeasti – ainakin useimmissa tapauksissa. Varmista, että näin käy, sillä yli puolet lukijoista ei jaksa odotella kolmea sekuntia pidempään. 

Kiinnitä huomiota myös URL-osoitteeseen ja otsikkoon

Jotta saisit Googlen käyttäjät klikkaamaan otsikkoa, tulisi sen olla mahdollisimman vetävä. Voit ottaa mallia iltapäivälehtien skandaalinkäryisistä otsikoista.”Teetkö sinäkin nämä virheet…”, ”viisi vinkkiä, joilla…”, ja ”Moka, johon ei pitäisi sortua…” kiinnostavat lukijoita enemmän kuin ”Iho-ongelmat”. URL-osoite kannattaa pitää mahdollisimman selkeänä, jotta lukijalle selviää heti, mistä on kyse. 

Paluulinkit parantavat Google-näkyvyyttä

Kun sivustoasi jaetaan somessa ja sen artikkeleihin viitataan muilla verkkosivustoilla, saat lisää lukijoita. Linkkien jakaminen ja liikennevirran kasvaminen ovat positiivinen signaali Googlelle, ja se saattaa nostaa hakukonenäkyvyyttäsi. Backlinkkejä saat esimerkiksi kirjoittamalla vieraskynäpostauksen johonkin toiseen blogiin tai esimerkiksi alaasi tutkivan järjestön sivulle. Voit myös pyytää asiakkaitasi jakamaan artikkeleitasi tai suosittelemaan niitä some-verkostoissaan. 

Muista myös päivitykset

Yrittäjien nyrkkisääntö on, että vanhojen asiakkaiden pitäminen on helpompaa kuin uusien hankkiminen. Toisinaan tämä toimii myös blogiartikkeleiden kanssa, eli vanhojen blogiartikkeleiden päivittäminen on helpompaa kuin uusien kirjoittaminen. Blogin lukijat odottavat saavansa jatkuvasti uutta sisältöä, joten jos vain nostat vanhoja postauksia, saattavat asiakkaat hermostua. Vanhoja postauksia kannattaa päivittää silloin, jos asiasta on selvinnyt jotain uutta, tai jos postauksen aihe on muuttunut erityisen ajankohtaiseksi. Google ”muistaa” vanhan artikkelin, joten se voi olla helpompi saada näkyväksi kuin uusi teksti. Merkitse artikkeliin, koska olet sitä päivittänyt, niin lukijat ymmärtävät saavansa tuoretta tietoa.  

Pidä lukija sivulla 

Blogin tilastoista selviää, kuinka moni kävijä jää pyörimään sivustolle, ja kuinka moni klikkaa saman tien takaisin-painiketta. Google arvostaa sivua, millä viihdytään pitkään, ja miltä poistutaan eteenpäin – joko toiseen blogiartikkeliin tai jonkin ulkoisen linkin kautta. Lukijat voi pitää sivulla esimerkiksi tarjoamalla erityylistä sisältöä tai tarjoamalla jonkin ”palkinnon” vasta tekstin lopussa.