Mainostaminen

Kysyntä ja tarjonta eivät aina kohtaa. Pikkukylän asukkailla saattaa olla sellainen käsitys, ettei alueella toimi kuin yksi putkiasentaja, jolla on aina kuukausien jonot. Kylässä saattaa hyvinkin olla toinenkin putkiasentaja, joka ei vain ole onnistunut luomaan itselleen samanlaista mainetta. Jos putkiasentaja ei mainosta itseään, ei kukaan tiedä hänen olemassa olostaan.

Hierojan, kampaajan, kahvilan pitäjän tai jalkahoitajan parhaimpana mainoksena on pitkään pidetty keskusta-alueella sijaitsevaa liiketilaa. Parhaiden paikkojen vuokrat ovat kuitenkin kalliita, mikä saattaa näkyä palveluiden hinnassa. Miten myös syrjäisemmässä paikassa toimiva yrittäjä löytäisi asiakkaita? Entä miten mainostaa yritystä, mikä toimii lähinnä verkossa (kuten verkkokauppaa tai verkkovalmennuksia tarjoavaa yritystä)?

Tuo itsesi ja erikoisosaamisesi esiin erilaisissa tilanteissa

Varsinkin pieni yritys henkilöityy omistajaansa eli yrittäjään. Jos hieroja Markku haluaa mainostaa itseään, on paras promoottori tapahtumiin Markku itse. Iso ketju voi palkata vieraita promoottoreja jakamaan karkkia paikkakunnan kevätmarkkinoilla, mutta Markun ammattitaidosta ja asiakaspalveluasenteesta osaa kertoa parhaiten Markku itse. 

Markku mainostaa yritystään aina, kun hän kertoo olevansa hieroja. Tällaisia tapahtumia ovat paitsi erilaiset asiakas- ja edustustilaisuudet, myös vanhempainillat ja sukulaistädin 80-vuotisjuhlat. Verkostot ovat pienen yrittäjän voimavara, eikä puskaradion merkitystä pidä vähätellä nykypäivän digitaalisuuteen painottavassa maailmassakaan! Lyhyellä hissipuheella Markku painaa ammattinsa ja erikoisosaamisensa satunnaistenkin vastaantulijoiden mieleen. Yrittäjänä olo voi toki joskus tuntua ahdistavalta, sillä varsinkin hyvinvointialan yrittäjän odotetaan olevan aina edustuskunnossa: freesi, hyvinvoiva ja hyväntuulinen.  

Markun veli Erkki myy verkossa metsästystarvikkeita – hänelle erilaiset yrittäjätapaamiset ja asiakastilaisuudet ovat kullanarvoinen tapa verkostoitua ja hankkia tunnettuutta. 

Yrittäjä- ja yrityskuvan rakentaminen jatkuu verkossa 

Markku tai kuka tahansa muu yrittäjä voi jatkaa yrittäjäkuvansa rakentamista verkossa. Digitaalinen markkinointi on kustannustehokasta, joten siihen voi pienikin yritys panostaa. Markku tekee itseään ja osaamistaan tutuksi kirjoittamalla blogia ja päivittämällä sosiaalista mediaan. Jos osaamista ja halua riittää, voi Markku vahvistaa asemaansa alansa asiantuntijana myös kirjoittamalla e-kirjan tai tekemällä videoita Youtubeen. Markun kirja voisi käsitellä vaikkapa raskausajan hierontaa, hieronnan ja painonpudottamisen välistä yhteyttä tai hieronnan merkitystä treenaajille. Youtube-videoissa Markku voisi esitellä hierontavasaraa tai muuta alan välineistöä, tai esitelmöidä iskiaksesta ja muista tyypillisistä kiputiloista sekä toimintahäiriöistä. 

Markulla, kuten kaikilla menestystä ja liikevoittoa tavoittelevilla yrittäjillä, tulee olla omat verkkosivut. Jos Markun aika ei riitä verkkosivujen ja blogin sekä sosiaalisen median sivujen rakentamiseen, niiden säännölliseen päivittämiseen ja aktiiviseen digitaaliseen markkinointiin, kannattaa Markun ostaa ainakin osa sisällöntuotannosta ja hakusana- sekä hakukonemarkkinoinnista alan ammattilaiselta. 

Digitaaliseen markkinointiin kannattaa panostaa 

Mielenkiintoisen sisällön jakaminen sosiaalisessa mediassa ja omassa blogissa on periaatteessa ilmaista, vaikka blogin domainista ja webhotellista aiheutuu kuukausittaisia kuluja parin euron edestä. Hieroja Markku tai kauppias Erkki tietää itse parhaiten, millaisia hänen asiakkaansa ovat, ja millaista tietoa nämä etsivät netistä. Kun he julkaisevat hakukoneoptimoidun tekstin aiheesta, saavat he ilmaista näkyvyyttä Googlesta. Googlen maksulliset mainokset eivät ole lainkaan niin tehokkaita, sillä verkkosivujen näkyvyys voi tipahtaa monta pykälää heti maksetun kampanjan päättymisen jälkeen. Kiinnostavan tekstin ansiosta Markun tai Erkin kotisivut saattavat olla hakukoneen orgaanisten hakutulosten kärjessä vuosia. 

Digitaaliseen markkinointiin kannattaa toki panostaa, etenkin sosiaalisessa mediassa tapahtuvaan. Somessa mainostaja voi valikoida kohderyhmän hyvin tarkasti, ja jo muutamalla eurolla saa lisää liikennettä omille sivuille. Enää tarvitsee viimeistellä kotisivut sellaisiksi, että asiakkaan on helppo tehdä tilaus tai varata aika!

Muita tapoja mainostamiseen 

Tiesitkö, että reklamaation hoitaminen hyvin sitouttaa asiakkaan yrityksen 15 kertaa paremmin kuin tasaisen hyvänä sujunut asiakassuhde? Jokainen reklamaatio kannattaa nähdä tilaisuutena sitouttaa asiakas ja saada hyvää mainetta. 

Asiakkaat

Kauppias Erkin kannattaa kerätä asiakkaidensa sähköposteja, jotta hän voisi kiittää hyviä asiakkaitaan, aktivoida passiivisia asiakkaitaan (esimerkiksi niitä, jotka eivät koskaan lunasta ostoskorin sisältöä) ja tiedottaa erilaisista kampanjoista. Markku on saattanut huomannut asiakkaidensa koostuvan pääasiassa vanhemmista ihmisistä, joille netti on vieras asia. Markun kannattaa tuolloin panostaa lehti- tai radiomainoksiin, sekä ilmoitustauluilla ilmoitteluun. 

Erkki voi kokeilla tuotesijoittelua esimerkiksi tarjoamalla paitojaan bloggaajille, minkä lisäksi hän voi jakaa asiakkailleen ja liikekumppaneilleen omalla logollaan olevia kyniä tai muita liikelahjoja. Sekä Erkki että Markku voivat myös yrittää vinkata paikallislehdille tarinastaan.